ROFUIP 2024: O Nouă Paradigmă în Evaluarea Elevilor
Într-o lume în continuă schimbare, sistemul educațional nu poate rămâne în urmă. Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024 aduce o abordare nouă în evaluarea elevilor, începând cu anul școlar 2025-2026. Această abordare se bazează pe „standardele naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire”, o schimbare semnificativă în comparație cu sistemul actual de notare.
Standardele Naționale de Evaluare: O Nouă Abordare
Standardele naționale de evaluare vor fi elaborate de către Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) și Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual (CNÎTTD). Aceste instituții vor avea responsabilitatea de a dezvolta criteriile de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire, atât pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, cât și pentru filierele teoretică, vocațională și tehnologică.
Legea Educației 198/2023: Reglementări pentru Evaluarea în Procesul Educațional
Legea Educației 198/2023 stabilește cadrul legal pentru evaluarea în procesul educațional. Rezultatele evaluării sunt exprimate prin calificative, note sau rapoarte, iar respectarea standardelor de evaluare este supravegheată prin inspecția școlară. Nerespectarea acestor standarde este considerată abatere disciplinară și poate atrage sancțiuni pentru profesori.
Consecințele Nerespectării Standardelor Naționale de Evaluare
Profesorii care nu respectă standardele naționale de evaluare pot fi sancționați disciplinar, în funcție de gravitatea abaterilor. Sancțiunile pot varia de la avertisment scris, reducerea salariului de bază, suspendarea dreptului de înscriere la un concurs pentru obținerea gradației de merit sau ocuparea unei funcții de conducere, până la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
Implicații și Provocări
Implementarea standardelor naționale de evaluare reprezintă o provocare majoră pentru sistemul educațional românesc. Aceasta presupune o schimbare de paradigmă în evaluarea elevilor și necesită o pregătire adecvată a profesorilor. În același timp, această schimbare poate contribui la creșterea calității educației și la dezvoltarea unor competențe relevante pentru secolul XXI în rândul elevilor.
Sursa: Realitatea.net