Nicusor Dan, investigat de DNA si Kovesi. Achizitie tramvaie europene.

Un joc de putere și interese în umbra tramvaielor bucureștene

În labirintul politic al Capitalei, licitația pentru achiziția de tramvaie a devenit un teren de luptă pentru interesele divergente ale unor actori importanți. În centrul acestui conflict se află primarul Nicușor Dan, care a susținut consorțiul format din compania Astra Vagoane Arad și compania chineză de stat CRRC Qindao Sinfang. În acest context, se conturează o rețea de relații și interese care implică atât actori politici, cât și economici.

Un contract controversat și neregulile sale

Contractul de achiziție a 100 de tramvaie, în valoare de 843 milioane lei din fonduri europene, a fost semnat de Nicușor Dan în mai 2021, după luni de tergiversări. Însă, procedura a fost marcată de numeroase controverse, generate de lupta dintre consorțiul româno-chinezesc și compania turcească Durmazlar Makina, susținută de Gabriela Vrânceanu Firea. În acest context, au apărut nereguli care au dus la sesizări către procurorii DNA și Parchetului European.

Neconcordanțe flagrante și costuri suplimentare

Principalele probleme reclamate în sesizarea la DNA se referă la neconcordanțe flagrante dintre prevederile Caietului de Sarcini și produsele livrate. Mai exact, pe tramvaie s-a montat un motor cu o putere mai mică de 100 kW, față de 120 cât era trecut în Caietul de Sarcini. În plus, Primăria lui Nicușor Dan a cheltuit 14 milioane lei pentru redimensionarea peroanelor stațiilor de pe linia 41 din București, pentru ca tramvaiele produse de consorțiul româno-chinez să încapă pe acestea. Aceste costuri suplimentare nu au fost incluse în Caietul de Sarcini inițial al licitației.

Relații și interese în spatele licitației

În spatele acestei licitații se conturează o rețea de relații și interese. Printre actorii implicați se numără Valer Blidar, patronul companiei Astra Vagoane Arad, deputatul PNL, Cristina Trăilă, avocatul companiei chineze CRRC- Qingdao Sifang Co. Ltd, soția avocatului Doru Trăilă din dosarul Coldea-Dumbravă și Gheorghe Falcă, eurodeputat PNL. Acești actori au susținut tacit achiziția de tramvaie de către Primăria Municipiului București, formând o grupare extrem de diversă și eterogenă.

Implicații și consecințe

În acest context, se ridică întrebări privind legalitatea recepției tramvaielor și implicarea unor actori politici și economici în acest proces. În plus, se conturează o imagine a unui joc de putere și interese în umbra tramvaielor bucureștene, care implică atât actori politici, cât și economici. În acest joc, primarul Nicușor Dan apare ca un actor central, cu legături și interese care se întind dincolo de sfera politică.

Sursa: Realitatea.net