Dezbaterea privind începutul anului școlar: o analiză comparativă a sistemelor educaționale europene
Într-o lume globalizată, înțelegerea contextului internațional este esențială pentru a naviga cu succes într-un peisaj în continuă schimbare. În acest sens, ZdG a întreprins o analiză aprofundată a calendarului școlar din diverse țări europene, explorând datele de început ale anului școlar și structura vacanțelor. Această analiză a relevat o diversitate semnificativă în cadrul Uniunii Europene, unde nu există o legislație uniformă care să reglementeze sistemul educațional pentru toate statele membre. În schimb, fiecare țară își exercită autonomia în stabilirea propriilor date pentru începutul anului școlar și vacanțe.
Variații în structura anului școlar și durata vacanțelor
Conform unui raport al Comisiei Europene, majoritatea țărilor europene își încep anul școlar la începutul lunii septembrie. Cu toate acestea, există variații semnificative. De exemplu, în Belgia (comunitățile germanofone și flamande), Estonia, Irlanda, Letonia, Lituania, Ungaria, Slovacia, Slovenia, Macedonia de Nord și Serbia, anul școlar începe pe 1 septembrie. În contrast, în alte opt țări, anul școlar începe în august, cu Finlanda având cele mai devreme începuturi pe 9 august, iar Malta având cele mai târzii începuturi, la sfârșitul lunii septembrie.
Vacanța de vară prezintă, de asemenea, variații, durând între opt și douăsprezece săptămâni în majoritatea țărilor. În unele țări, durata vacanței variază și în funcție de nivelul de educație, cu elevii din învățământul primar beneficiind adesea de vacanțe mai lungi decât cei din învățământul secundar.
Regatul Unit și Republica Moldova: două abordări diferite
În Regatul Unit, structura anului școlar diferă între Anglia, Scoția și Irlanda de Nord, iar datele de început și sfârșit ale anului școlar sunt variabile. În contrast, în Republica Moldova, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MEC) a stabilit că pentru anul școlar 2024/25 vacanța de vară va începe pe 31 mai 2025 și se va încheia pe 1 septembrie 2025. Decizia privind începutul anului școlar – fie pe 1 septembrie, duminica, fie pe 2 septembrie, luni – rămâne la discreția fiecărei școli.
Reacții ale părinților: între îngrijorare și acceptare
ZdG a discutat cu câțiva părinți din Europa despre această problemă. Dumitru Marian, care locuiește în Belgia și are trei copii în sistemul educațional belgian, a exprimat îngrijorări legate de începutul anului școlar într-o zi de duminică. În contrast, Anastasia Parvan din Elveția, mama a trei copii, a declarat că ar accepta începutul anului școlar într-o zi de duminică, considerând că astfel de decizii sunt luate de autorități și sunt, de obicei, bine fundamentate.
În căutarea unei soluții acceptabile: lecțiile din Europa
În timp ce Moldova își ajustează calendarul școlar pentru anul viitor, lecțiile din diverse țări europene sugerează că flexibilitatea și o abordare bine fundamentată pot ajuta la găsirea unei soluții acceptabile pentru toți participanții la procesul educațional.
Sursa: Realitatea.net